Berlin, dag 7 och 7,5: loppis, sjöjungfrukött, dubbelfalafel och hemfärd

I somras var jag och Andreas i Berlin på världens bästa semester. Här är den sista delen i semestersammanställningen. Dag 7 och 7,5 – den 24 respektive 25 augusti:

Den sjunde dagen var det söndagsloppis i ungefär varenda park i Berlin.

Vi promenerade till närliggande Arkonaplatz där det fanns en hel massa magiska ting i mässing.

Och i ram.

Utan ram.

Och fenomenala bokstäver i metall. Jag ångrar verkligen att jag inte köpte några för annars hade jag kunnat skriva arvsynd eller något annat catchy på väggen här hemma. Nåväl.

Vi hade inte ätit någon frukost (så himla svårt att ha en bra rutin på semester) och det småregnade om vartannat så vi var på riktigt mardrömshumör bägge två. Vi tog därför bara en ganska snabb titt på marknaden för att sen vika av uppför Kastanienallee till restaurang Babel.

Vi delade en jättetallrik vegetarisk meze och humöret kom ganska snabbt på rätt köl.

Sen gick vi vidare till Mauerpark där det också skulle vara loppis, fast i enorm skala.

Där fanns verkligen allt.

Men det var så himla mycket folk att det inte ens gick att komma fram till stånden och titta på grejerna. Vi fick tvärpanik och tog första närmsta smitväg ut ur myrstacken. Bilden ovan är alltså tagen på ett ställe där det var tillräckligt lugnt för mig att höja kameran – för det mesta hade jag inte ens utrymme att lyfta armarna. Brrr.

Morgonen därpå öppnade dada Falafel som både låg mitt emot vårt hotell och hade superhög ranking på TripAdvisor, men som varit stängt för renovering.

Så vi var först på plats och beställde falafelbrunch, ljudsatt av hög musik inne från köket där hela restaurangstaben verkade lyckliga över att ha öppnat igen.

Sen promenerade vi runt våra kvarter en sista gång.

Vi hade alltså bott vägg i vägg med Kunsthaus Tacheles, ett gammalt nerlagt konstnärshus med bland annat den här kända fasadmålningen. Så himla ledsamt att det var stängt och igenbommat nu, jag hade så gärna velat gå in och titta.

Våra kvarter i Mitte var så fina! Bästa stället att bo på och strosa kring. Av alla ställen vi besökte under den här veckan var den närmaste omgivningen ändå den bästa.

På en tidigare oupptäckt tvärgata hittade vi Atelier Hinrich Kröger och de typ mest makalösa porslinskonstverk jag sett! Jag fick en släng av Stendahls Syndrom därinne och kunde inte förmå mig själv att stanna pga så överväldigad av konsten att jag nästan grät. Kolla bara dödskalleurnornaguldhästarna och den här mopsservisen i guld och turkost!

Så vi sprang därifrån och letade istället upp the Dudes där jag köpte min finaste t-shirt någonsin:

Vill bara ha på mig den jämt.

Sen gick vi till Albrechts innergård.

Där vi fick kaffe och chokladbit och choklad- och kaffeglass. Min favoritsmakkombo i hela världen.

Och sen for vi till flygplatsen och åkte hem!

Här hittar ni:
Berlin, dag 1: mozartkuleglass, såpbubblor, vimplar och graffiti
Berlin, dag 2: statysafari, Zeus altare och mordlystna husockupanter
Berlin, dag 3: fantastiska djur, förfärliga människor, fruktansvärda fulgroggar och förföriska jordgubbsdrinkar
Berlin, dag 4: bullbrunch, butiker, bakfyllepizza och bulldoggar på stilla promenad längsmed Kastanienallee och Oderberger Straße
Berlin, dag 5: muren, Mustafa’s och monsterkabinettet
Berlin, dag 6: surrealistiska museet för industriella objekt

6 Comments
  • Sandra

28 juni, 2015 at 06:03 Svara

Vilken underbar dag det ser ut att ha varit! Blev helt kär i alla mässingsgrejerna, är helt insnöad på det nu.

Förresten så är jag så himla avis på den resan ni är iväg på just nu. Beundrar alla bilder du lägger upp på facebook och ser fram emot en utförlig beskrivning sen så att jag kan kopiera prick hela resan :D

29 juni, 2015 at 12:56 Svara

Jag ÄLSKAR också mässing! Bästa materialet herregu. Har alldeles för många små figurer och ljusstackar…

JA! Alltså, det har varit fantastiskt! Kommer massor med bilder sen och helt genomförbart att kopiera pga gick välledade vandringsspår. Jag återkommer :)

• ISA

26 juni, 2015 at 17:29 Svara

Loppisarna i Berran känns ju som något i en klass för sig! Maten med för den delen. heh ;)

29 juni, 2015 at 12:54 Svara

Det var så himla konstigt. Jättemycket häftiga grejer på de här gatuloppisarna, men bara skräp i varenda second hand-butik. Stormönstrade, illasittande 90-talsklänningar i plastiga tyger och gamla träningskläder typ. Och så i parkerna detta!

• Mikaela

26 juni, 2015 at 06:48 Svara

Shit vilka loppisar! Inte ofta man ser sådana där grejer i Sverige, tror aldrig jag sett någon sälja en uppstoppad gris? Bokstäverna vill jag också ha! Var det dyra priser generellt på loppisarna?

29 juni, 2015 at 12:53 Svara

Haha ja, grisen var ny för mig också! Problemet var att inga priser stod utskrivna. En var tvungen att fråga om allt. Jag avskyr sånt – det är svårt nog på svenska men dessutom på tysk/engelska? Nä, då låter jag hellre bli – vilket är så himla dumt. Det enda jag fick med mig var två rullar svart broderigarn som vi kommunicerade fram ett pris på genom teckenspråk, haha.