Fjällen, dag 2: uppför Varggranshågna och runt sjön

aliciasivert, alicia sivertsson, alicia sivert, fjällvandring, vandra i fjäll, fjällen, vemdalen, vemdalsskalet, hike, hiking in sweden, härjedalen, norrland, sverige, hundvalp
Den 23 juni vaknade vi till den fagraste syn mänskligheten skådat: en av byggjobbarna som höll på att snickra på grannhuset hade tagit med sig sin valp! Jag stekte pannkaksbrunch åt hela kompaniet medan alla satt med ögonen klistrade mot fönsterrutan.

Väderleksrapporten spådde väldigt mycket regn och väldigt lite lek den kommande veckan så när Andreas, som skötte liverapporteringarna, utropade ”Nu ska det inte regna igen förrän klockan åtta ikväll!” fick vi bråttom på med kängorna. Vi beslöt att börja med en kortare tur, uppför grannfjället Varggranshågna. Det sluttade så brant uppför ett tag att jag trodde att jag skulle dö, men vid det laget hällregnade det så mycket att jag inte ens kunde ta upp kameran och föreviga det hela. Andreas hade nämligen kollat prognosen för Stockholmsvädret.

Så mycket regn har jag nog aldrig sett som under vår kamp uppför Varggranshågna. Dropparna gjorde nästan ont i huvudet och utöver en vettskrämd dalripa såg vi inte röken av något djurliv – allt hade regnat bort.

Om jag beskär bilden såhär istället förstår ni hur mycket det regnade. Stigen vi gick på blev till en bäck som flödade över och in i kängorna och vi var mitt inne i ett moln.

Men när vi äntligen kom upp till toppen hejdade det sig en aning. Och där låg en tjärn, knottrig men klar.

aliciasivert, alicia sivertsson, alicia sivert, fjällvandring, vandra i fjäll, fjällen, fjällvandra, vemdalen, vemdalsskalet, hike, hiking in sweden, härjedalen, norrland, sverige, varggranshågna, varggranssjön, varggransstugan
Och invid sjön, Varggransstugan.

En tveksam sol tittade fram och vi beslöt gå runt sjön när vi nu ändå klarat oss hit upp. Vid stranden sprang vi lite oväntat på en mycket blöt fiskare.

Medan Andreas började leta efter mesar, finkar och lärkor beundrade Martin och Elin stenar. Så himla bra med olika naturnördar, två som snubblar fram med blickarna i skyn och två som finkammar marken. Vi lärde oss mycket av varandra under den här veckan.

På andra sidan tjärnen hittade vi lite snö, som jag glatt hoppade ner i bara för att inse att den inte var direkt bärande. Var jag inte blöt om fötterna efter vadandet uppför bäck/stigen så var jag det garanterat nu.

Sen gick vi över myren och blev ännu blötare. Här någonstans var det dags för bananpaus och att invänta fågelskådaren som förlorat sig bland molnen.

Precis när jag på allvar börjat frukta att han fallit ner mellan några klippblock och dött snubbeldöden dök han upp med jordens största leende. Han hade sett någon fink han inte kunde artbestämma.

aliciasivert, alicia sivertsson, alicia sivert, fjällvandring, vandra i fjäll, fjällen, fjällvandra, vemdalen, vemdalsskalet, hike, hiking in sweden, härjedalen, norrland, sverige, varggranshågna, varggranssjön, varggranssjön
Och det regnade och regnade, men det gjorde ingenting längre.

För utsikten var så så vacker, molnen till trots!

Så småningom fick vi bege oss nerför igen för regnet gjorde oss kalla och förresten behövde jag lära våra gäster spela Carcassonne, vilket vi gjorde återstoden av dagen och hela kvällen.

16 Comments
  • Anna María

14 september, 2015 at 04:51 Svara

Vilket jäkla regn alltså, men så vackert ändå. Fjällen har något alldeles extra över sig.

16 september, 2015 at 07:58 Svara

Verkligen! Detta vill jag göra varje sommar – blöt eller ej :)

• Sandra

13 september, 2015 at 05:23 Svara

Vad trist att det regnade (eller ja, jag hade varit livrädd pga klumpig människa som halkar och trillar på mitt eget nymoppade golv…) men hjälp vilka underbara bilder och vyer! Vill så himla gärna göra en sån resa snart.

13 september, 2015 at 12:56 Svara

Jag har också fobi för att halka – klarar inte av att gå på hala klippor och stenar efter en riktigt ruskig vurpa när jag var mindre. Men marken här gav ganska bra fäste så det var inte så läbbigt faktiskt. Och det blev bättre väder kommande dagar så de här inläggen kommer bara bli bättre ;)

• ISA

12 september, 2015 at 17:37 Svara

haha alltså regnhataren inom mig kände ett visst "fy faaaan vad skönt att det inte var jag", genom hela inlägget. Men vackert det var det ändå ;)

13 september, 2015 at 12:55 Svara

Jag hatar också att bli blöt om jag är på stan, på väg till jobbet eller från mataffären, men det här är verkligen en helt annan typ av regn. Vi var helt harmoniska med det – men hade det fortsatt med samma kraft hela veckan hade jag nog också ledsnat…

• Kristin

11 september, 2015 at 15:03 Svara

Vilka vackra bilder! Och vad jag känner igen det där med att allt bara blir blötare och blötare och blötare. :) Det är ju rätt jobbigt, men så fjällvandringslängtig som jag är just nu njuter jag till och med av tanken på fjällregn.

13 september, 2015 at 12:53 Svara

Tack ska du ha! Haha, jamen det var verkligen helt okej! Fast jag är glad att de kommande dagarna var torrare ;)

• Louise

11 september, 2015 at 10:47 Svara

Åh, ser helt fantastiskt ut! Påminner om när jag förra sommaren vandrade nedför Stubnerkögel i Bad Gastein (Österrike): gå igenom moln och ju längre ner man kom desto mer liknande det regn. Plus fantastisk utsikt. Blir superpepp på att fjällvandra i Sverige nu!

13 september, 2015 at 12:51 Svara

Men vad härligt! Jag ska till alperna i sommar faktiskt, men fick mersmak för svenska fjäll också. Blir nog en ny tur till Farfarstugan snart :)

• med nål och tråd

11 september, 2015 at 10:40 Svara

Regn regn regn men ändå ett leende på läpparna eftersom det är så vackert – fjällen i ett nötskal

13 september, 2015 at 12:50 Svara

Verkligen! Det gjorde faktiskt ingenting att det regnade – fast jag är glad att det inte höll på som den här dagen alla de följande för då hade det varit nästan omöjligt att hålla sig varm. Vi slapp mygg i alla fall ;)

• My

11 september, 2015 at 09:39 Svara

Haha, vilken fin och underhållande beskrivning av er vandring och vad härligt det är med naturnörderi!

• Fredrikapåvinden

11 september, 2015 at 07:37 Svara

Åh vilken fin resa ni ser ut att ha! Ibland önskar jag verkligen att jag var en vandrare. Men hur fint och idylliskt det än ser ut så vet jag att det inte är min kopp av te och att jag skulle längta hem till stugvärmen igen. Känns extra bra då att jag istället får ta del av er vandringsentusiasm utan att ens ha lämnat huset. Tack för den vandringsfärden!

13 september, 2015 at 12:49 Svara

Haha men åh! Som det kan vara. Den här formen av träning och semester passar mig så himla bra! Men jag måste erkänna att det var VÄLDIGT skönt att inte tälta utan ha en stuga att gå tillbaka till, med dusch och kaffebryggare ;)