på vandring i Jämtland: Storhågna

I somras var jag i Vemdalsskalet och vandrade med mina utmanarscouter som nu fyller 18 och inte behöver mig som ledare längre. Den sista dagen tog vi bilarna över jämtländska gränsen bort till Storhågna.

Det var en strålande dag, varmt och soligt på fjället!

Vi mötte ljungpiparen.

Med en liten unge! Väl kamouflerad.

Vi gick förbi Samevistet som har Sveriges snyggaste dassutsikt.

Genom glesa björkskogar, över bäckar och längsmed åar.

Ner till den gamla fäbodvallen Fallmoran.

Clara hade gjort efterforskningar om livet med fäboddrift och höll en liten föreläsning för oss. Om somrarna tog man alltså betesdjuren ut till såna här vallar för att kunna odla på åkrarna hemma vid gården (jorden räckte sällan för att producera både grödor och hö). I fäbodarna tillverkade man smör och ost inför vintern och egentligen är det fel att använda ordet ”man” för män var enligt lag förbjudna att valla kor och getter (haha) så de stannade kvar på gårdarna medan kvinnorna arbetade på vallarna. Jag tycker därför att fäboddriften är intressant ur ett rent kvinnohistoriskt perspektiv, förutom att det vore världens bästa sommartillvaro att hänga på fjällåsarna ihop med en flock kor.

Så vandrade vi vidare till det vackra Fallmorafallet. Det forsade och dånade, men vi såg inte till några strömstarar i år.

Vi följde vattnet tills det mynnade ut i en sjö och där var det dags att laga lunch!

Jag hade redan jobbat frukostpass så jag slog mig ner hos Martin vid sjön och drack termoskaffe!

Och spanade rovfåglar.

Precis när maten var klar började himlen att mörkna.

Men det avskräckte icke oss! En snabb skur, sen var det soligt igen! Här är min bästa vän i världen, sen Harry Potter-hajken år 2002. Säg hej till Martin!

Efter lunch delade vi på oss: Två for till vårdcentralen för att ta hand om en riktigt ruskig sticka som inte ens lagets doktor vågade operera bort utan bedövning, tre gick över kalfjället och jag, Anna och Émile följde bäcken ner i myrmarken.

Kartan överensstämde inte riktigt med verkligheten och vi hade sådär koll på vart vi skulle, men i fjärran kunde vi ibland skymta topparna till Vargen och Hovde. Dem kände jag igen och ditåt styrde vi.

När vi var nästan tillbaka vid stugan kunde vi höra ett fnittrigt kvitter från en skogsdunge. DET ÄR LAVSKRIKOR viskade jag mer exalterat än tyst och rusade fram för att titta. De betedde sig precis som lavskrikor gör, hoppade från gren till gren innan jag hunnit få in skärpan, tjattrade, spanade på oss, gömde sig, tittade fram, lekte ta-fatt och var allmänt bedårande.

Men helt omöjliga att fånga på bild.

Och tillbaka i Härjedalen avslutade vi vår fjällresa, Dugong sin tid som scouter, och jag åtta år som ledare för dem. Vemodigt, spännande och fint! Tack för att jag fått hänga med er i alla dessa år!

Läs också:

20 Comments
  • Alexandra

19 november, 2016 at 16:46 Svara

Ååå jag dör lite så fint! Jag har typ aldrig vandrat sådär eller ens sett ett svenskt berg eller en älv. Det kanske är lite mer vanligt lite längre norr ut iofs. haha! Efter att ha kollat några avsnitt av Midnattssol på SVT, så vill jag såå mycket gå i fällen jättelångt upp i Sverige. Jag tänkte det var en bra tid i maj när det är vår. Haha! men tydligen så bor jag ju i Skåne.. och fick veta att det inte blir vår så långt norr ut förrän sådär i juni/juli då det blir sommar på en gång. Men men, man lär sig alltid ;)

19 november, 2016 at 17:35 Svara

Haha ja, årstiderna är inte riktigt desamma i olika delar av landet :) Men åk upp någon sommarmånad, och kommer du inte hela vägen till Nordsverige på första turen så rekommenderar jag verkligen Härjedalen/Jämtland :)

• Wilda

6 november, 2016 at 11:42 Svara

ÅHHHHH! Dina fågelbilder <3 Blir både lugn och exalterad på samma gång. Som lycklig ro i själen. Åh underbara bilder och fantastiskt fint att få ta del av en snöig grå söndag :D

• LisaMarie

4 november, 2016 at 20:29 Svara

Alltså. Jag vill också vandra! Har kommit på att det är bland det bästa som finns. Ser helt makalöst ut där ni varit! Vill också se små forsar och björkar och fåglar. Är dock rädd för att jag är alldeles för otränad för att orka sådär långt. Eller hur långt är det egentligen? :)

10 november, 2016 at 16:15 Svara

Sååå seg att svara på kommentarer, förlåt!! Det går absolut att vandra med normalkondis. Du kan ju safe:a genom att bo i stuga. Det är mycket mer slitigt att kånka runt på tält och hela veckans packning + mat och sen sova hårt och kallt i tält, men med en dusch och kaffebryggare att komma tillbaka till pallar man rätt mycket :)

• Hanna

4 november, 2016 at 10:55 Svara

Wow, det ser fantastiskt ut!

• Borgmästaren

3 november, 2016 at 23:33 Svara

Jättefina bilder. Jag blir nästan lite sugen på att ge mig ut i skogen, men bara nästan. Jag har denna natur runt knuten men har aldrig varit intresserad av den och det är roligt att se hur andra ser på den, som exotisk och vacker.

• Mikaela

3 november, 2016 at 16:08 Svara

Men wooow på lavskrikorna! Vad KUL att få se dem!

3 november, 2016 at 16:41 Svara

JAAAA, favvisarna!! Fick lite bättre bilder förra året, men så glad att vi fick se dem igen, särskilt som jag tjatat på scouterna hela veckan att hålla utkik :D

• Tyg och otyg

2 november, 2016 at 17:57 Svara

På tal om fäbodar, så måste du se Riksteaterns föreställning Fäboland! Det handlar om fäbodkultur, feminism och folkmusik. Jag såg den förra veckan, så jävla bra! Kolla in: http://www.riksteatern.se/forestallningar/faboland/

3 november, 2016 at 16:41 Svara

Alltså ÅH! Jag hann bli så himla exalterad över det här innan jag upptäckte att bägge föreställningar i Stockholm är helt utsålda! </3 Tack för jättejättebra tips dock!! Hoppas de kör en runda till.

• Tyg och otyg

4 november, 2016 at 09:03 Svara

Åh, vad synd! De har fått en del uppmärksamhet i TV har jag förstått, så det kanske inte är så konstigt. Det var utsålt här i Falun också, så vi åkte några mil till Hofors, där det fanns biljetter kvar. Värt!

10 november, 2016 at 16:17 Svara

Så himmelens typiskt! Men förhoppningsvis lurar det dem att förlänga turnén :)

• Jenny

2 november, 2016 at 16:51 Svara

Åh vad roligt att jag såg detta precis nu! Sitter och skriver ett inlägg om Fallmoran och gick in här för att hitta länken till ett inlägg du skrivit om platsen tidigare. När jag läste det kände jag direkt att DIT MÅSTE JAG ÅKA, sagt och gjort – det blev en tur i september. Så massa tack för himla bra utflykts-inspiration!

3 november, 2016 at 16:44 Svara

Nej MEN vad kul! Både tajming och att du åkte dit!! Du har inte bloggat om det (än) va? Länka i så fall om jag missat!! :) Vad himla roligt att du blev inspirerad till utflykt – jag är alltid lite osäker på om de här långa inläggen verkligen är relevanta för läsarna av en konst- och hantverksblogg men sen händer nåt sånt här som bara gör mig så lycklig och pepp! Tack Jenny :D

• Jenny

6 november, 2016 at 15:16 Svara

Inlägget ligger ute nu! Blev verkligen kär i den platsen, helt fantastiskt! Tycker för övrig definitivt att dessa inlägg är relevanta. Du tar ju så mycket inspiration och motiv från djur och natur, så det är kul att få se även detta steget i skapandet tycker jag! :D

10 november, 2016 at 16:18 Svara

Tack snälla! Det är faktiskt sant, så har jag inte sett på det :)
      Sååå fint att se din hyllning till Fallmoran också! Håller med om vartenda ord <3