akvarellkurs i friluftsmåleri, dag 2: med Hella Fogelström i Gamla Huset


Den andra dagen under kursen i friluftsmåleri hade vi Waldemarsuddes museipedagog Hella Fogelström som lärare. Vi fick välja ut varsitt motiv i trädgården och jag tyckte det vore kul att måla själva ateljén, eller Gamla Huset, som det kallas, och som prins Eugen själv bodde i innan slottet byggdes (vi hade alltså kurs i hans gamla vardagsrum!).


Såhär såg det ut, och jag inser först nu att jag på alla mina bilder missat ett litet fönster som var dolt bakom ett träd. Så går det när en ”rensar” och ”väljer bort” vissa grejer (trädet), vilket Lars lärt oss om dagen innan. Nåväl.


Jag fortsatte måla efter devisen ”många snabba hellre än en välarbetad” för att få grepp om det där med att måla i en föränderlig omgivning. Det är svårt när ljuset varierar, dörrar öppnas, jag råkar vrida en centimeter på huvudet eller ett pensionärspar sätter sig på bänken mitt framför mig, men det är väldigt roligt, lärorikt och blir en helt annan effekt än när en målar efter ett foto. Konstkännare säger ofta att en alltid kan se om en målning är gjord efter ett foto eller livemodell och det är mitt mål att lära mig göra både och.


Innan lunch hann jag med två tolkningar av Gamla Huset, denna och den översta bilden i inlägget.


Sen tog jag ett större papper och försökte fokusera mer på känslan än att göra varenda liten detalj, men jag märkte att jag ändå fastnar i små fönsterrutor, stuprännor och enstaka brädor. Jag tycker det är jättesvårt att måla luftig akvarell utan att det blir banalt eller barnsligt och går därför alltid på och pillar med konturer och smågrejer.


Vissa delar tycker jag emellertid blev fina. Som balkongen!


Och hur färgerna rann ut under dörren och från stupröret. Min främsta lärdom från kursen är att jag behöver börja köpa dyrare papper, en tråkig insikt för en som alltid hävdar att ”en kan skapa med vad som helst och kvalitén på materialet spelar mindre roll”, men det var uppenbart att mina 200 grams papper inte betedde sig på samma vis som Lars 640 grams och att vill en få ut akvarellens fullständiga potential så är det dumt att snåla med just pappret.


Det sista jag gjorde var att försöka mig på en jättesnabb och odetaljerad bild men här började jag tappa fokus och intresse för motivet, så resultatet blev därefter.


Vi avslutade inne i Gamla Huset med att titta på allas bilder, få tips och reflektioner från Hella och även om det är nervöst och jobbigt att granska bilder på det viset tycker jag att det var roligt och nyttigt. Hela kursen gav verkligen mersmak och jag längtar efter att kunna dra ut ett gäng och måla ihop i naturen igen. Säg till om du vill följa med!

Här kan du läsa om kursens första dag, med fågelakvarellist Lars Jonsson.

18 Comments
  • Wilda

    9 juli, 2016 at 07:42 Svara

    Shit när jag läste texten fångade du mig så mycket att jag liksom var där med dig i stunden. Tänk vilken kraft du har i ord och bild! Vill hemskt gärna ut och måla i naturen men jag måste nog våga testa lite mer hemifrån först ;)

    • Alicia Sivert

      12 juli, 2016 at 12:52 Svara

      Wow, tack Wilda! När du känner dig redo är du så himla välkommen ut! <3

  • Ruth | HungryHeart.se

    7 juli, 2016 at 10:09 Svara

    Vad roligt att få se dig måla samma motiv med olika utgångspunkt! Jag tycker att du är så himla bra på akvarell (det verkar så svårt!) och ser fram emot att få se ännu fler av dina alster framöver.

    • Alicia Sivert

      12 juli, 2016 at 12:52 Svara

      Tack snälla du! Det är verkligen en utmaning att göra samma motiv utan att tröttna, men något jag behöver bli bättre på. Hoppas du vågar prova akvarellfärgerna snart :)

  • lopplisa

    6 juli, 2016 at 08:02 Svara

    Så fint! Du är SÅ inspirerande! Och akvareller gör sig ofta bäst analogt, har jag märkt. Akvarellfärger tappar i allmänhet sina specifika egenskaper när de visas digitalt.

    Ja, kanske är du en person med sinne för detaljer? Jag kan själv känna att det är svårt att bortse från detaljer… vad blir kvar då, liksom? :) Inte sagt att det skulle vara omöjligt att inte "småpilla", men då blir det nog till att erövra ett annat tänk och formspråk, som inte faller sig naturligt för mej i alla fall. Skulle kanske behöva ett "AHA!" ungefär som när man knäckte koden och förstod hemligheten med alla bokstäver.

    Ja, med det sagt vill jag bara påpeka att detta svammel inte alls behöver likna din situation, men för mej är det nog så. Du är ju så vansinnigt skicklig och nitisk att du snart kommit underfund med hur du ska göra, för att måla akvarell utan detaljstudier, om det är det du vill. :)

    • Alicia Sivert

      12 juli, 2016 at 12:51 Svara

      Shit, Pia, TACK för denna kommentar! Den tog mitt i hjärtat, oj vad glad jag blir! Jag har utvecklats väldigt i min relation till mitt måleri de senaste åren, accepterat att jag har en tendens att överdriva/naivisera och det tycker jag numera om istället för att bara gräma mig över att jag inte målar fotorealistiskt (hur kul är det egentligen?). Jag ska ta mig en funderare kring detaljerna också, men jag vill nog inte frångå dem helt utan bara lära mig balansera bilden med en blandning av fritt och noga. Jag får tänka på saken och vilka egenarter som ska bestridas och vilka som ska utvecklas.

      TACK för all kärlek! <3

  • Grahnslöjd

    5 juli, 2016 at 09:36 Svara

    Jättefina bilder!! Det är verkligen inte lätt med akvarell men du har lyckats bra!! Ja, det kan vara lätt att börja pilla med detaljer;)

    • Alicia Sivert

      12 juli, 2016 at 12:48 Svara

      Tack ska du ha :) Haha ja det är hopplöst..

  • lovisa

    5 juli, 2016 at 08:25 Svara

    Dyra material brukar tyvärr ofta vara bättre när det kommer till konstnärsmaterial MVH penn-nörd

    • Alicia Sivert

      12 juli, 2016 at 12:47 Svara

      Ja men nej men ja! I akvarellfallet i alla fall! Tråkigt!

  • Anonym

    4 juli, 2016 at 13:05 Svara

    Wow va fina bilder! Bra jobbat
    /ewa

  • Ida Larsson

    4 juli, 2016 at 10:59 Svara

    Så himla mycket fint och va stiligt det verkar! Av alla material jag har testat så är nog akvarell det som ger mig mest prestationsångest, tror det beror på att jag saknar kontroll och att vita papper skrämmer mig;) Du är så inspirerande i dina tankar att fortsätta försöka, släppa kontrollen och vilka utvecklas! Så roligt att läsa din blogg. Kram:)

    • Alicia Sivert

      12 juli, 2016 at 12:46 Svara

      Jag håller verkligen med! Det har varit/är en hög tröskel att övervinna med akvarellen alltså. Så svårt och prestationigt! Det första jag gör med akryl är ju liksom att täcka ytan med en mörk bakgrundsfärg som jag sen kan måla på, men med transparenta färger är det ju svårare. Fick dock veta på kursen att Anders Zorn brukade dra runt pappret i sanden när han målade på stranden, för att döda den vita ytan + få lite feeling. Intressant tycker jag!
      Och tack snälla käraste du för berömmet, värmer i hela kroppen!!

  • Mikaela

    4 juli, 2016 at 10:57 Svara

    Jag vill! Fast det känns läskigt med, haha. Men kul!!! Superfina bilder, den stora var verkligen megafin! Tänkte också på balkongen och skuggorna under huset, gillar också trädet skarpt!

    • Alicia Sivert

      12 juli, 2016 at 12:44 Svara

      Åh tack Mikaela! Du måste med, vore så himla roligt och utvecklande!!!

  • hanna, förbanna

    4 juli, 2016 at 08:54 Svara

    alltså, alla målningarna var ju hur fina som helst!

Post a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hej! Jag använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av den här sidan, analysera statistik och kunna personifiera innehållet så det passar besökarna bättre. Genom att fortsätta godkänner du mitt användande av cookies. Vill du läsa min integritetspolicy kan du göra det här.