Staycation i Stockholm: när jag överraskades med hotellvistelse och semester i min egen stad

Här kommer ett inlägg som försvann i de senaste månadernas dimma, men som jag gärna vill spara i ord och bild så väl som i hjärtat. Om när jag överraskades med staycation i Stockholm, alltså semester i min egen stad, en helt vanligt ovanlig måndag!

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // magnolia blommande träd drottninggatan

Måndag den 29:e april, valborg och det är långhelg mitt i veckan. Magnolian står i full blom och jag möter Andreas på stan efter jobbet. Vi ska äta middag ihop innan vi åker hem, men först vill Andreas förbi nåt ställe vid centralen.

När vi svänger in bakom Kulturhuset undrar jag var sjutton vi egentligen är på väg. ”Vi ska bo här”, svarar Andreas. ”Jag har bokat två nätter på hotell”.

Som den rimliga, sammanhållna person jag är, helt utan kontrollbehov, är min första reaktion naturligtvis ”Nej”, sen ”Men katterna” (svar: Nils passar dem), ”Men jag har ju inte sagt hej då” och ”Men jag skulle ju städa imorgon”.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // Downtown Camper by Scandic

Downtown Camper by Scandic

Vi kliver in på Downtown Camper by Scandic och åker upp till rummet Andreas hyrt i smyg. Tvivlet ersätts med pirr. Två nätter, utan tanke på matlådor eller dammsugning, tillsammans bara vi. För att han är bortrest mycket i vår och för att det var länge sen vi var helt lediga ihop. Vår första staycation i Stockholm, en minisemester i egen stad.

Vi duschar och jag byter om till kläderna Andreas packat. Tröjan jag letade efter i morse, jeans och min bästa skjorta. Sen promenerar vi tillbaka längsmed Drottninggatan och äter en sen middag på La Neta. Köper med en chokladkanin och somnar till hotell-teve. Alltså vanliga SVT, men vi som inte tittar på teve hemma tycker det är något som är kopplat till hotellvistelse.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // Downtown Camper by Scandic frukostbuffé frukost våfflor

Tisdagsmorgon men det känns som lördag. Frukostbuffén är en dröm för oss som älskar frukost. Det finns fem sorters juice och lika många yoghurtar, grillad blomkål, ägg, pannkakor, bröd med all världens pålägg, till och med ostbricka och en station att göra egna våfflor.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // kudde chhatwal & Jonsson

Fönstershopping och kungens födelsedag

Sen vandrar vi runt staden och tittar i butiker. IB Wahlströms konstnärshandel och jag köper nya akvarellpapper. Inredningsbutiker för att drömma om fåtöljer och samla inspiration. Den gula sammetskudden från Chhatwal & Jonsson ger mig lust att brodera nya kuddar.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // svensk hemslöjd butik skyltfönster

Svensk hemslöjd har också skyltat med kuddar. Vi går in och klappar garnerna en stund. Andreas önskar sig en höna i papier-maché och jag bestämmer mig för att bygga en.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // eataly östermalm

Eataly är det konfektyr och grönsaker i högar. Det doftar färsk tomat och kryddor. Varuhus symboliserar en myslyx som aldrig kan kännas vardag, och jag slungas tillbaka till semestrar i London som ton- och tidig tjugoåring.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // beridna högvakten

Ett stadigt trummande hörs från Birger Jarlsgatan och vi skyndar oss ner för att möta högvakten. Det är kungens födelsedag och vakterna rider mot slottet.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // floristkompaniet blomsteraffär

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // kungsträdgården fontän

Vi köper med oss hamburgare och äter lunch i Kungsträdgården. Körsbärsträden har precis blommat över och det är en varm vårdag.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // nationalmuseum skulpturpark

Nationalmuseum

Sen går vi äntligen på Nationalmuseum som återöppnat efter många års renovering. I skulpturträdgården slår ett magiskt ljus ner genom det fasetterade taket. Vi börjar på utställningen om 1600-talet med planen att jobba oss framåt i tiden, men orkar bara två århundraden innan vi är överväldigade. Här finns så många tavlor och så mycket information. Vi vill läsa allt, men vi måste göra det i etapper. Vi bestämmer oss för att komma tillbaka och ta 1800-talet nästa gång.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // nationalmuseum Finn Juhl Möbelarkitekten utställning möbler möbelutställning café fika bulle

Lite mer vilsam är utställningen om möbelarkitekten Finn Juhl med 50-talets perfekta linjer. Vi styrker oss med en kopp kaffe och kardemummabulle innan vi promenerar tillbaka till hotellet för att vila.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // Downtown Camper by Scandic

I rummet finns en yta vid fönstret att sitta uppkrupen och läsa i. Det gör jag medan Andreas badar. Vi äter upp resterna av chokladkaninen och slumrar en stund till något dåligt tevedrama där ett gäng tonåringar hjälper en fattig stallägare att köpa tillbaka hästar och gård. När det närmar sig kvällsmat tar vi tuben till Slussen för att dricka en öl på Omnipollos hatt, hämta Elmer och promenera hem till Tobias. Vi bjuds på vin och seitan-stroganoff.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // debaser strand dem atlas konsert

Atmosphere på Debaser

På kvällen är det konsert på Debaser. The Lioness och Dem Atlas är förband och det är en så extremt bra start.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // debaser strand atmosphere konsert

Sen kommer Atmosphere som jag väntat fem år på att få se live och som Andreas och Tobias ser för kanske tionde gången.

Det är fantastiskt bra och jag känner mig hemskt ung som lever det vilda hotellfrukost-inredningsbutik-ölpåstan-och-konsert-liv. Tills jag måste stappla ur trängseln för att ställa mig att dricka vatten under en fläkt.

Den andra hotellfrukosten gör jag våfflor och smugglar med en croissant i servetten för att jag inte orkar äta upp allt.

Staycation Stockholm - www.aliciasivert.se // Downtown Camper by Scandic please smile at strangers neon sign skylt

Så packar vi ihop, checkar ut, och åker hem till katterna.

Tags:
12 Comments
  • Wilda

22 juli, 2019 at 14:23 Svara

ANDREAS!!!! <3 Åh alltså ni två ger mig rysningar varenda jäkla gång. SÅ FIIIIINT! Och haha dina beskrivningar om invändningarna och "Tills jag måste stappla ur trängseln för att ställa mig att dricka vatten under en fläkt." får mig att skratta från djupet av min stackars onda mage. Du alltså. Vill ju käka upp dig, så söt är du! <333

• Alicia Sivert

3 augusti, 2019 at 11:20 Svara

Haha jag är så gammal och så kärv x’D Men jaaa, jag har världens bästa person vid min sida. Så glad att han lurar mig ut ur bekvämlighetszonen ibland <3 Och fina du som ser och bekräftar det vi har, tack! <3

• Emilie

14 juli, 2019 at 12:33 Svara

Men lägg av vad fina hästar. Och Nationalmuseum! Gud, jag har fortfarande inte varit där renoveringen. Inte så konstigt med tanke på vistelsen i Malmö, men ändå. Vill gärna dit. Låter som att ni hade en riktigt superfin staycation! :D

• Alicia Sivert

15 juli, 2019 at 09:38 Svara

Haha ja jag blir så rörd av hästarna! Älskar när alla är i samma färg och så välskolade och vackra och underbara <3 Rekommenderar verkligen Nationalmuseum vid nästa hemmavistelse - men räkna inte med att det går att göra allt på en dag :)

• Anni

11 juli, 2019 at 14:18 Svara

Men guuu så mysigt! Hade jag ju ingen aning om!

• Frida L

8 juli, 2019 at 20:56 Svara

Kul att läsa om, och rolig idé!