blygrå himmel och stålgrått hav, en höstdag vid Norebod

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret nore stenvast träd vast mur stätta norebod fiskeläge

I söndags packade vi böcker, strumpstickning och trippla ylletröjor, mötte upp morfar och körde på förmiddagsfärjan från Nynäshamn. Det var mörkt som den svartaste natt när vi kom fram till Norehuset på Gotlands sydspets och jag trampade snett i ett kaninhål medan vi packade ur bilen. Så åt vi svampsoppa, dammsög upp raderna av flugor från fönsterkarmarna och gick till sängs tidigt. På morgonen efter väntade invintring av bina, rensning av stuprännor och sopning av taket. Efter kaffet gick jag och Andreas ner till stranden för att fånga det sista dagsljuset.

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret nore stenvast träd vast mur norebod fiskeläge

Himlen och havet var grå som mötet mellan stål och bly. Det blåste stora vågor in mot land.

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret andreas norebod fiskeläge

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret andreas fågel norebod fiskeläge

Fiskeläget Norebod var komplett öde så när som på sjöfåglarna.

Jag tog alla referensbilder jag kommer behöva till vinterns akvarellmåleri och förundrades över hur vacker ön är även sen det gula övergått i grått. Sanning att säga var det lummigare nu än i somras, då allt hade torkat ut redan i juli. Nu hade nya marktäckare fått liv av sensommarens och höstens efterlängtade regn och lövträden som tappat sina blad gjorde knappast av eller till mot den vintergröna tallskogen. Björkarnas toppar sträckte sig violetta mot den grå himlen och överallt lystes snåren upp av röda nypon.

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret nore norebod fiskeläge fiskebod fiskebodar båt båtar brygga

Med varje pustning dränkte havet bryggan med skum och våra jackor slog som segel i vinden.

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret nore havet austre heligholmen norebod fiskeläge

Det var knappt så Heligholmen syntes bakom de höga bränningarna. Andreas blev våt om fötterna när vågorna åt upp oväntat mycket av stranden och det var kallt, kallt. Ändå var det svårt att inte känna av lusten att kasta sig i sjön. Slungas runt av vattenmassorna och svälja saltvatten i vändningarna.

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret nore fiskeläge fiskebod fiskebodar norebod

Vi försökte gå längsmed sandstranden en bit men motvinden var för hård. Vi hade just ställt om klockan till vintertid och solen skulle gå ner redan vi fyra. Vi vände upp längsmed grusvägen igen.

Höst på södra Gotland. Foto av Alicia Sivertsson. Alicia sivert aliciasivert aliciasivert.se sudret storsudret nore norehuset

Till morfar och Norehuset och en hel bunke nypon som skulle rensas.

Tags:
4 Comments
  • Thea

11 november, 2018 at 23:26 Svara

Alltså. Vet knappt var jag ska börja. Det är så himla fint. Havet <3 De grå fasaderna <3 De kalla tonerna <3 Fick akut längtan efter en stenmur på vår gård och känner ett starkt behov efter nyponbuskar (ska googla omedelbums vad för sort som kan bo här hos oss).

Gotland känns som en riktigt sagovärld. Växtligheten känns inte riktigt riktig, så annorlunda från vår gran och tall och björk. Knotiga och fina, som gjorda för en Alicia-akvarell eller tolv. Förstår precis varför den här platsen är dig så kär, magin går att ta på i varje pixel och bokstav <3

• Alicia Sivert

18 november, 2018 at 12:20 Svara

Åh, Thea, det här är så himla fint skrivet och jag blir helt varm från ulltofflorna till mitt otvättade hår! Tack, tack, tack! Det känns ibland som att du verkligen ser mig genom text och bilder, på ett ovanligt sätt. Som att du förstår tio tusen ggr mer än vad jag har ord att förklara. Tack <3

• Grete Trøjgaard Jepsen

2 november, 2018 at 10:57 Svara

Det ligner og lyder som en fantastisk tur! Rigtig god weekend! Grete

• Alicia Sivert

2 november, 2018 at 11:34 Svara

Ja, det var välgörande för kropp och själ! Stort tack detsamma :)