Oxstallet, Gustavsberg – akvarell
Strax efter att jag målat Stuga med stege tejpade jag upp ramarna för ytterligare ett Värmdömotiv. Ett från min egen Gustavsbergsknut rent utav!
Det blev Oxstallet, uppfört 1903 och då troligen tillhörande Farsta slott som ligger lite längre bort längst vattnet. I förgrunden en ljusgrön ängsplätt med stora klasar av rosavita, tussiga blommor.
Gustavsbergstrivia: Under medeltiden hette orten Farsta by, innan Sveriges första kvinnliga storföretagare, Maria De la Gardie, på 1600-talet bytte namnet till Gustafsberg efter sin avlidne make. De la Gardie drev vidare tegelbruket som då låg ungefär där porslinsfabriken senare anlades, byggde färdigt Farsta slott och drev också jordbruk, textilproduktion, mässingsbruk, stenkolsgruva, pappersbruk, med mera. Att låna en bok om henne står högst upp på min bibliotekslista!
Oxstallet, Gustavsberg, 2018. Akvarell på Arches 300 g med grov gräng. 31 x 23 cm.
De gula tegelstenarna, utmärkande för många av de äldre husen i Gustavsberg, är faktiskt tillverkade av rester från porslinsindustrin. Jag tycker de är så otroligt vackra och inspireras verkligen av industri- och bruksbyggnaderna från förra sekelskiftet. Bättre akvarellmotiv är svåra att hitta!
Det klurigaste med hela målningen var att reservera den vita texten på skylten. Inte mindre än 0,3 x 1,3 centimeter stor är den! I övrigt tycker jag att jag lyckats ovanligt bra med att inte pilla för mycket. För att vara mästerpillare, vill säga.
Till målningen har jag använt färgerna Alizarin Crimson, Ultramarin, Winsor Green och antingen Lemon Yellow eller New Gamboge (jag minns inte vilken).
Emma
25 augusti, 2018 at 23:28Alltså wow! Jag blir alltid så imponerad av dina akvareller!! Verkligen bra! Lagom detaljerat och mycket fint!
Alicia Sivert
4 september, 2018 at 11:23Tusen tack, gu vad glad jag blir! <3
Wilda
24 augusti, 2018 at 14:28Magi! Sååå jäkla fint.
Alicia Sivert
25 augusti, 2018 at 16:16Tack finaste du! :’)
Christina Forsberg
24 augusti, 2018 at 12:15Jag brukar glatt ”fuska” och rita dit detaljer med vit gelpenna i efterhand…
Alicia Sivert
24 augusti, 2018 at 12:56Ja jag har vit gouache också, men tycker den reserverade pappersytan har mer liv på något vis :)
Anonym
24 augusti, 2018 at 13:24Visst är pappers-vitt finast! Men vissa dagar räcker inte tålamodet. Eller tiden. Eller nåt annat för den delen. ;)
Alicia Sivert
25 augusti, 2018 at 16:15Nej det är klart :) Men här hade jag båda!
Cecilia N
24 augusti, 2018 at 08:11Fint som vanligt. Tack för berättelsen om Maria. De finns lite varstans i historien, kvinnorna som bryter mönstret. Frågan är om det finns fler som har fallit i glömska. Jag tänker på Alfhild Agrell t ex. Pjäsförfattare som var stor under sin och Strindbergs tid, men som raskt pulades ner i glömskans arkiv av gubbetablissemanget när de kunde och så har hon varit okänd fram till för några år sen.
Vilka fler känner vi inte till?
Alicia Sivert
24 augusti, 2018 at 12:53Tack så mycket! Agrell ska jag googla upp.
Det finns hur många som helst! Jag rekommenderar tidningen Historiskan som påbörjat arbetet med att föra fram dem i ljuset.
Spontant tänker jag på Maria Sibylla Merian som undersökte och porträtterade insekter sent 1600-tal och faktiskt var den som upptäckte metamorfosen från ägg till larv till puppa till fjäril. På den tiden trodde man att larver ”uppstod” ur lera och ruttet kött. Hon blev såklart både utskrattad, hotad och anklagad för att vara häxa. Linné använde hennes arbete som underlag när han familjebestämde insekter men man får gräva djupt i historie- och konstböckerna för att hitta information om henne. Jag utformade en bilduppgift med inspiration från henne till sommarkursen jag höll i juni och kommer ta henne med mig in i höstterminen och den ordinarie undervisningen. En väldigt fascinerande person!