För två år sen visade jag er sex av mina målningar ihop med de referensfoton som inspirerat till bilderna. Idag tänkte jag att vi skulle kolla på hur jag använt referensfoton till mina senaste fyra akvarellmålningar med Värmdömotiv. Det är lite läskigt att visa eftersom skevheter i perspektiv och liknande blir mycket mer påtagliga när en ser bilderna så tätt intill varandra. Men jag tycker också att det är ett roligt sätt att analysera resultatet och visa hur min inspiration manifesterar sig!
Oxstallet, Gustavsberg
Först har vi det gulteglade Oxstallet här i Gustavsberg! Jag fotade det på en promenad när ängsplätten framför stod i full, fluffig blom. Det var i början av augusti som bilden togs, men valet av kalla färger i målningen ger ändå en känsla av försommar. Ett par minuter efter att jag fotat bilden träffade jag för övrigt en lokal boxervalp på 15 veckor och fick mitt hjärta (+ ansikte och händer) söndertuggat av små sylvassa tänder och gläfsiga kyssar.
Råbock i äppeltid
Under en promenad runt Kvarnsjön stötte jag ihop med en familj rådjur. Geten och två kid betade på en äng och for iväg upp i skogen när jag gick förbi. Bocken mötte jag lite längre bort på Krutbruksvägen vid en samling hus. Han stod under ett äppleträd och jag hann ta några foton innan han trippade iväg. I målningen flyttade jag honom något åt vänster för att inte konkurrera med huset. Jag kallar bilden Råbock i äppeltid.
Stuga med stege / Svinhuset
På en promenad till Nora gård fick jag inspiration till två motiv. Stuga med stege är ett gammalt svinhus som ligger på sluttningen mitt emot stallet. Jag målade av bilden hemma hos min svägerska medan familjen tittade på UFC. Jag valde en varm blå (Ultramarin) för att få mer höstiga toner i målningen. Backen upp med all mossa var en utmaning och jag är fortfarande inte helt säker på att jag inte överarbetade ytan.
Möte vid Noravägen
Sist ut är Möte vid Noravägen, där en nyfiken islandshäst spanar på mig från hagen. Jag sorterade bort trädet och grenarna i förgrunden som jag tycker ramade in referensfotot fint men skulle bli alldeles för stökigt i en redan detaljerad målning. Här jobbade jag länge med alla skiftningar i fälten och använde en mörklila färgblandning för att få fram de dova skuggorna.
Och det var några exempel på hur jag jobbar med referensfoton i mitt akvarellmåleri! Det roliga med måleri är att även ett misslyckat foto kan komma till användning som inspiration eller referens. Därför är ett av mina bästa skapartips att alltid ha med mobil eller kamera ut. Även om ljusförutsättningarna är fel för att ta ett snyggt foto kan du använda bilden som underlag för skapande i andra material!
Lämna ett svar